به گزارش شهرآرانیوز؛ عبودتیان که پیشتر در امور فرهنگی مرتبط با انقلاب اسلامی فعالیت داشته، پیش از این، مسئول بنیاد فرهنگی خاتم الاوصیا (ع) بوده و در آبان ۱۳۹۹ هم از سوی محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، به عنوان مشاور عالی در امور جبهه مردمی فرهنگی انقلاب اسلامی منصوب شده است. عبودتیان همچنین سابقه فرمانداری تفت را در دولت دوم احمدی نژاد در کارنامه دارد. او در جشنواره فیلم عمار هم یکی از داوران بخش جبهه فرهنگی بوده است.
در بخشی از حکم رئیسی خطاب به عبودتیان آمده است: «در راستای ایجاد شبکه «همیاران مردمی دولت» به منظور کمک به تحقق انتظارات مذکور در سطح شهرستان ها، همه فرمانداران موظف اند نسبت به معرفی و انتصاب دستیار مردمی در هماهنگی کامل با جناب عالی اقدام نمایند.»
این بخش نشان میدهد که قرار است در فرمانداریها هم علاوه بر نهاد ریاست جمهوری، یک دستیار مردمی سازی حضور داشته باشد. تأکید رئیس دولت بر مردمی بودن و مردمی رفتار کردن نکته مثبتی است، اما اینکه قرار است شبکه همیاران مردمی، چه نقشی در دولت ایفا کند و اساسا بر چه مبنایی شکل بگیرد، هنوز مشخص نیست.
البته رئیس قوه مجریه در پیوست این حکم هشت مورد را به عنوان اهم انتظارات از «دستیار رئیس جمهور در امر مردمی سازی دولت» عنوان کرده است که میتوان طبق آن برای بهبود کارکرد این سمت جدید سؤالاتی را مطرح کرد.
در بند اول این پیوست آمده است: «بسترسازی برای همیاری مردم با دولت و نقش آفرینی حلقههای میانی و بسیج همه ظرفیتهای مردمی در شناسایی، پاسخ یابی و حل مسائل محلی و ملی کشور.»
طبق بند دوم قرار است این دستیار ویژه «سازمان دهی و حمایت از تعاملات نخبگان مردمی و دولت برای تصمیم سازی در سطوح مختلف، در راستای کمک به کارآمدسازی دولت و حل مسائل کشور از طریق حلقههای میانی» را صورت دهد.
«گفتمان سازی ارزش ها، اصول و شعارهای دولت و نظام اسلامی در میان مردم با اتکا به ظرفیتهای مردمی» موضوعی است که در بند سوم به آن اشاره شده است.
همچنین در بند چهارم آمده است: «فرهنگ سازی و ترویج روحیه مردمی در دولت در ابعاد مختلف اعم از تعامل با مردم، حضور در بین مردم، شنیدن حرف مردم، اطلاع رسانی به مردم، اقناع و رفع شبهات مردم، تکریم و جلب رضایت مردم.»
بر اساس این بندها میتوان این سؤال را مطرح کرد که گفتمان سازی ارزشها و فرهنگ سازی و ترویج روحیه مردمی در دولت چیست؟
آیا قرار است این دستیار ویژه از این به بعد، به جای رئیس دولت و سایر اعضای کابینه در میان مردم حاضر شود یا اینکه نقش دیگری را برعهده خواهد گرفت؟
تکریم و جلب رضایت مردم چگونه قرار است توسط این دستیار ویژه صورت گیرد؟
در بند پنجم آمده است: «ایجاد زمینه و پیگیری تحقق نظارت و مطالبه گری مردم نسبت به عملکرد و سلامت مسئولان در سراسر کشور مبتنی بر شاخصهای گفتمانی دولت اسلامی.» «تسهیلگری و مانع زدایی از فعالیت نهادهای مردمی اعم از تشکلهای خودجوش مردمی و دانشجویی، هیئت ها، مساجد و سازمانهای مردم نهاد در حل مسائل کشور با تأکید بر مسائل فرهنگی و اجتماعی از طریق حلقههای میانی»
دیگر موضوعی است که در بند ششم به آن اشاره شده است که میتواند به عنوان بند طلایی این پیوست به آن اشاره کرد. شاید اصلیترین وظیفه این دستیار ویژه همین تسهیلگری و مانع زدایی از فعالیت نهادهای مردمی باشد که در بسیاری از موارد اسیر دیوان سالاری زمان بر حاکم بر ادارات و نهادهای مختلف کشور میشوند و عطای کار مردمی را به لقایش میبخشند.
در بند هفتم هم به درستی به این موضوع پرداخته شده است که میتواند این امید را به وجود آورد که دستیار ویژه با شناسایی آفات رایج نظام رسمی و اداری، قید و بندهای دیوان سالاری را به گوش مسئولان امر برساند. در این بند «صیانت از همیاران مردمی دولت دربرابر آفات رایج نظامات رسمی و اداری ازقبیل ساختارگرایی، دیوان سالاری، منفعت طلبی، قدرت طلبی و جاه طلبی» از دستیار ویژه طلب شده است که البته همیاران مردمی مورد اشاره در آن، ابهام دارد.
همچنین «توانمندسازی، انسجام بخشی و هم افزایی نیروهای مؤمن انقلابی سراسر کشور در راستای همیاری با دولت» در بند هشتم آمده است.
به نظر میرسد که عنوان «دستیار رئیس جمهور در امر مردمی سازی دولت» در حوزه سیاستهای اصلی دولت مردمی به شمار میآید و انتظار است که نتیجه اقدامات آن به صورت شفاف و بر اساس بند پنجم پیوست حکم «اطلاع رسانی به مردم، اقناع و رفع شبهات مردم، تکریم و جلب رضایت مردم» به درستی مشخص شود.